Outsourcing kontra belső könyvelés, bérszámfejtés – Esettanulmány
- 7 perc
- Tax consulting, Payroll, Accounting
A belső könyvelés kiszervezése egy 130 fős autóipari beszállítónál
A vállalkozás pénzügyi részlegén összesen öt fő dolgozott, akik a cégcsoport könyvelését, a bérszámfejtést és a pénzügyi feladatokat látták el. A vezérigazgató felkérte cégünket arra, hogy tegyünk javaslatot a pénzügyi osztály átalakítására. A tanácsadó bevonását alapvetően az osztályon kialakult, a vezérigazgató által is észlelt feszült légkör indokolta, nem kimondottan szakmai problémák. Az együttműködés a számviteli és pénzügyi feladatok, folyamatok, felelősségi körök feltérképezésével kezdődött. A tanácsadás keretében átvilágítottuk a céget számviteli szempontból is és feltártuk az ellenőrzés hiányából adódó hibás könyvelési eljárásokat, könyvelési kockázatokat. Tanácsadónk javaslatot tett a társasági adó kedvezmények optimális kihasználására, valamint a munkavállalók étkeztetésének adóhatékony módon történő biztosítására saját üzemi étkezde kialakításával. Tanácsaink eredményeként éves szinten több, mint húsz millió forint adót tudtunk megtakarítani a vállalkozásnak. Javaslatot tettünk a pénzügyi, számviteli folyamatok ésszerűsítésére, valamint tényszerűen rámutattunk a könyvelés és bérszámfejtés területek kiszervezésének ésszerűségére. A vállalkozás azóta is elégedett Ügyfelünk. A tanácsadás, mint szolgáltatási elem azóta is állandó részét képezi a sikeres együttműködésnek.
Belső könyvelés, bérszámfejtés kontra kiszervezés
A cégvezetők, gazdasági vezetők munkájának egyik legfőbb kérdésköre, hogyan miként tudják a vállalkozás hatékonyságát növelni. A legnagyobb eredményeket a főtevékenység fejlesztésével lehet elérni, legyen szó gyártó, kereskedő vagy akár szolgáltató vállalkozásról. Ezt a célt kell szolgálják a háttér területek, úgy a HR, mint a pénzügy, marketing, IT valamint a könyvelés és bérszámfejtés is. Mikor tudják a legnagyobb eredményt elérni a vállalat hatékonyságának növelésében? Amennyiben ezeket a háttér területeket olyan partnervállalkozásokra bízzák, akiknél az adott terület számít core kompetenciának! A professzionális ügyviteli szolgáltatók a saját tevékenységük folyamatos fejlesztésével, up-to-date piaci információikkal tudják az ön vállalkozása hatékonyságát is támogatni.
A számviteli területen ezáltal tudja a vállalkozás a kockázatokat még időben kezelni, az adókedvezmények tudatos vizsgálatával pedig az adót optimalizálni, hogy magasabb nyereségre tegyen szert. Az sem elhanyagolható szempont, hogy a könyvelés segíti-e a cégvezetést vezetői információkkal a stratégia alkotásban, valamint a gazdasági igazgatót a cash-flow tervezésben. A könyvelés, bérszámfejtés kiszervezésével jelentős teher kerül le a vezetők válláról azzal, hogy a partnercég hatékonyan működteti az adott területet a mindennapi munka során. A tendencia egyértelmű, a prosperáló vállalkozások sorra szervezik ki azon tevékenységeiket, amelyek nem core kompetenciáik, hiszen a további fejlődésnek mindez elengedhetetlen eszköze.
Mennyibe is kerül a belső munkaerő?
Legyen szó könyvelő vagy bérszámfejtő pozícióról, a HR szakembereknek egyre jelentősebb kihívást okoz a munkaerőhiány. Az éves cash-flow tervekben az egyre növekvő munkaerő bér- és járulék költség melett a fix költségek között számolni kell a szükséges szoftverek licensz díjaival, valamint a belsős kollégák szakmai támogatásának költségével is (külsős adótanácsadói rendelkezésre állás). Továbbá ide számolható a belsős munkatárs irányítása miatt a vezetőktől kieső munkaidő becsült bérköltsége is. 2 évente a munkaerő kicserélődésével számolva, jelentős összeget tesz ki a munkaerő pótlásának a díja is, a hirdetés költsége, a munkaerőközvetítő díja. Fluktuáció esetén számolni kell a munka átadás-átvételből fakadó kockázatokkal is. Jogosan merül fel a kérdés, hogy vajon mennyi idő után fogja a kolléga azt beismerni, hogy a feladat meghaladja a képességeit? Amennyiben valamennyi tényezőt figyelembe veszünk, akkor a belső senior könyvelő / bérszámfejtő költsége meghaladja az 1 millió forintot havonta.
Belső könyvelés
Előnye
- Gyors kommunikáció
- Napi szintű, folyamatos munkavégzés
- Csak a céggel foglalkozik, munkaidőn kívül is dolgozik, elérhető
- Rugalmas
Hátránya
- Drága
- Nincs felelősségvállalás
- A szabadság vis major problémákat okoz
- Belső információk kiszivároghatnak (pl. vezetői bérezés…)
- Kihívás jó munkaerőt találni
- Egy fő esetében a tudásbázis a kollégánál kezdődik és nála is ér véget!
- Mennyi idő után fogja a kolléga azt beismerni, hogy az adott feladat meghaladja a képességeit?
- Nem feltétlenül van ideje és módszere sem a kollégának, hogy képezze magát
- Megszokáson alapuló munkavégzés a jellemző
- Az ellenőrzésnek legtöbb esetben nincs logikai módszertana, legfeljebb esetlegesek
- Milyen válaszokra van szüksége a helyi vezetésnek? Amit hallani akar, vagy a tényekre? Ellent fog mondani a vezetőknek a beosztott, amikor kellene?
A KISZERVEZÉS SZINTJEI
I. SZINT
Adótanácsadás, Belső könyvelést támogató szolgáltatások
II. SZINT
Payroll
III. SZINT
Főkönyvelői szolgáltatás
IV. SZINT
Külső könyvelés
Mi a hozzáadott értéke a felkészült külső szolgáltatónak a számviteli folyamatok területén?
Az évek alatt folyamatosan fejlesztettük és tökéletesítettük munkamódszerünket. Szabályozott könyvelői, bérszámfejtői és csoportvezetői folyamatokkal rendelkezünk, melyet egyedülálló, kimondottan a könyvelési és bérszámfejtési feladatok támogatására létrehozott vállalatirányítási rendszerünkkel támogattunk meg. A folyamatokba számos ellenőrzési pontot építettünk be. Ez azt jelenti, hogy például az ÁFA bevallás benyújtását 3 ellenőrzési pont előzi meg, amikor 19 szempontot vizsgálunk. A havi szintű főkönyvi ellenőrzés pedig 13 pontból áll, melyek során 25 szempontot vizsgálunk.
A megszokás és esetlegesség alapján történő munkavégzést felváltják a szabályozott, ellenőrzött folyamatok!
Cégünknél egy partnerhez két könyvelőt, egy csoportvezetőt, egy bérszámfejtőt és egy bérszámfejtési csoportvezetőt is rendelünk. A cégátvétel során a nyitási feladatokat, melyre vonatkozóan konkrét ellenőrzési módszerrel rendelkezünk, külön nyitó könyvelő és nyitási csoportvezető látja el. Cégünknél a szervezetfejlesztéssel két szakember folyamatosan foglalkozik.
Egy ember esetében a tudásbázis az adott munkatársnál kezdődik és nála is ér véget. Cégünk ügyfelei minden esetben egy teljes csapatot vásárolnak meg!
Havi jelentések, riportok
Cégünk, szerződött Partnerei számára hónapról hónapra testreszabott jelentéseket készít a vállalkozása pénzügyi helyzetéről, várható eredményeiről és a várható adófizetési kötelezettségekről.
Adatok on-line vagy helyszíni elérése
Hozzáférést biztosítva vállalatirányítási rendszerünk ügyfélfelületéhez, Ön a lekönyvelt bizonylatok adatait bármikor megtekintheti. Szükség esetén a teljes könyvelőprogramot a helyszínen letelepítjük betekintés, vagy bizonyos könyvelési feladatok helyszínen történő ellátása céljából.
Vezetői döntéstámogatás, dinamikus pénzügyi tábla
Az on-line ügyfélfelületen egy dinamikus pénzügyi áttekintő táblázatot biztosítunk a havonta kiküldésre kerülő jelentések adataiból, amely adatelemzésre számos lehetőséget biztosít. Egy gombnyomással összehasonlítható a tárgy év az előző év adataival vagy a tervszámokkal.
Main services
Subscribe to our newsletter!
ICT Europa Finance Zrt. is not just a company, our company is a Hungarian-owned consulting and services group, where we have developed a portfolio of high quality services in interrelated areas - tax, accounting, IT, audit, business decision support, law and HR.
Follow us on Facebook, Twitter and LinkedIn!
ICT Europe
91-93. Budafoki út
Budapest 1117
IP West Office Building
Building C, 4th Floor
Phone: +36-1-33-44-279
Email: info@icteuropa.hu
ICT Lions
320 Post Road
Suite 150
Darien, CT 06820
Phone: +1 (475) 272 0330
Email: info@ictlions.com
Website: www.ictlions.com
A member of Russell Bedford International - a global network of independent professional services firms.
©2024 ICT Európa Finance Zrt.