A transzferár-dokumentáció két alapvető része a helyi- és a fődokumentum, amelyekkel minden kötelezettnek rendelkeznie kell.

Hogyan teljesíthető a transzferár kötelezettség?

 

A transzferár-dokumentáció két alapvető része a helyi- és a fődokumentum, amelyekkel minden kötelezettnek rendelkeznie kell.

A helyi dokumentum egyrészt leíró elemzésekből áll a vállalkozásról és a vizsgált ügyletről, másrészt a gazdasági elemzésből, amely célja a szokásos piaci ár meghatározása. Ehhez a Tao. törvényben megjelölt módszerekből kell kiválasztani a legmegfelelőbbet az ügylet sajátosságainak figyelembe vételével (összehasonlító árak módszere; viszonteladási árak módszere; költség és jövedelem módszer; ügyleti nettó nyereségen alapuló módszer; nyereségmegosztásos módszer; vagy egyéb módszer, ha a szokásos piaci ár egyik módszerrel sem határozható meg).

A helyi dokumentumot a Tao bevallás benyújtásának dátumáig kell elkészíteni.

A transzferár dokumentációs kötelezettség mellett a szokásos piaci ár meghatározásával összefüggésben egy adatszolgáltatási kötelezettség is életbe lépett 2023-ban. Az adatokat a társasági adóbevallásban kell megadni, amelyek alapjául a helyi dokumentum szolgál.

A fődokumentum a teljes cégcsoport működését és transzferárazási gyakorlatát mutatja be. A fődokumentumot készítheti az anyavállalat vagy bármelyik másik csoporttag, azonban ebben az esetben szükséges ellenőrizni, hogy a fődokumentum megfelel-e a magyar szabályozási elvárásoknak. Amennyiben a csoporton belül nem áll rendelkezésre fődokumentum, a magyar cég kötelessége erről gondoskodni. Olyan esetben, ha a csoport anyavállalata készíti el a Masterfile-t, az őrá vonatkozó készítési határidő lesz a mérvadó, azonban legkésőbb az adóévet követő 12. hónap utolsó napjáig rendelkezésre kell állnia a tanulmánynak.

Mivel a transzferár dokumentációk egy adott adóévre készülnek, szükséges az évenkénti felülvizsgálatuk, vagyis az aktuális adatok, illetve az esetleges változások felvezetése, valamint annak ellenőrzése, hogy megfelelnek-e az érvényben lévő szabályozásoknak és adóhatósági elvárásoknak.

Mi történhet, ha hiányzik a dokumentáció?

A hiányzó vagy hiányos transzferár nyilvántartás esetén kiszabható bírság 5 millió, ismételt jogsértés esetén 10 millió forint, amely nyilvántartási kötelezettséggel érintett tranzakciónként szabható ki, tehát több tranzakció esetén a bírság összege összeadódik.

Emellett amennyiben az adóhatóság arra a következtetésre jut, hogy az alkalmazott transzferárak nem megfelelőek, adóhiányt állapíthat meg, és korrigálni kell társasági adóalapot.

Tudja biztonságban cége transzferár dokumentációját!

Van-e teendője annak, akit nem érint a dokumentációs kötelezettség?

Ahogy korábban leírtuk, nem minden ügylet transzferár dokumentáció köteles, ami kapcsolt vállalkozások között jött létre, viszont minden kapcsolt ügylet árképzésének meg kell felelnie a szokásos piaci ár elvének. Ezért, ha nem állnak rendelkezésre közvetlen ügyleti szintű összehasonlító adatok, érdemes az alkalmazandó árakat egy benchmark elemzések alapján előre meghatározni. Ezek az elemzések megfelelő háttérdokumentációként tudnak szolgálni egy esetleges adóhatósági ellenőrzés során, és a vállalkozások elkerülhetik az adóbírságok és késedelmi pótlékok kiszabását a transzferárak vonatkozásában.

Habár a kisvállalatiadó (KIVA) alanyokat nem érinti a dokumentációs és az adatszolgáltatási kötelezettség, kapcsolt vállalkozással kötött szerződés esetén az ellenértéknek meg kell felelnie a szokásos piaci árnak, amelyet a Tao. törvényben leírtak szerint kell meghatározniuk.

Hogyan segíthet az ICT Business Advisory Zrt.?

Az ICT Business Advisory Zrt. tapasztalt szakértői támogatást nyújtanak a transzferár-dokumentáció elkészítésében és frissítésében, hogy a cégek minden szempontból megfeleljenek a jogszabályi előírásoknak. Szolgáltatásaink között szerepel:

  • Helyi- és fődokumentum (Local és Master file) készítése, felülvizsgálata és frissítése.
  • Segítségnyújtás az adatszolgáltatási kötelezettségben.
  • Egyedi tranzakciók elemzése és dokumentálása.
  • Adóhatósági ellenőrzésekre való felkészítés.

Ha szeretné, hogy cége transzferár-dokumentációja a legmagasabb szakmai színvonalon készüljön el, forduljon bizalommal az ICT Business Advisory Zrt. szakértőihez!

További információért és konzultációért keressen minket még ma!

Kapcsolat

Vegye fel velünk a kapcsolatot

Kollégánk 24 órán belül kapcsolatba lép Önnel és ingyenes konzultációt biztosít, amin egyeztetnek a részletekről.

Form-bg

Vegye fel velünk a kapcsolatot!​