Klasszikus vagy modern, avagy milyen a jó cégstruktúra?
- 5 perc
- Pénzügyi szolgáltatások
Amikor tanácsadásra kérnek fel bennünket, mindig elmondjuk, hogy minden cégstruktúra egyedi, nincsenek általános receptek és kőbevésett szabályok sem. Az a jó cégstruktúra, amely nemcsak a napi működésre koncentrál, hanem egyéb, adózási, jövőbeni fejlődési lehetőségekre és irányokra is, emellett rugalmas és képes a megújulásra.
Harminc év telt el a rendszerváltás óta Magyarországon. Azok, akik a kilencvenes évek elején alapították meg a vállalkozásukat nyugdíjaskorúak lettek, emiatt aktuális téma a családi vállalkozások esetében a generációváltás.
A BGE Budapest LAB kutatói szerint 2020-ban a hazai kis- és középvállalkozások (kkv-k) valamivel több, mint fele, 58 százaléka volt családi vállalkozásnak tekinthető.
Jellemző rájuk, hogy a kilencvenes évek óta folyamatosan növekszik a forgalmuk és a bevételük, azonban a vállalkozás belső rendszerei nem követték le ezt a fejlődést. Sok olyan céggel találkozunk, ahol az összes tevékenység és a vagyon egy helyen, egyetlen társaságban található. A hazai családi cégek innovációs hajlandósága nemzetközi szinten is alacsonyabb, mivel számukra kiemelten fontos a vagyon megőrzése, amelyet nem szívesen tesznek ki az innovációval együtt járó kockázatoknak.
Emiatt jellemző, hogy a hazai családi vállalkozásokban egy cégben van a vagyon és a kötelezettségvállalás is.
Ha beüt a „krach”, akkor az évek alatt felépített üzlet tönkremegy, holott, ha külön cégbe lettek volna a különböző tevékenységek kiszervezve, csak az érintett vállalkozás viselte volna a felelősséget. Ezekre a jellemzően családi tulajdonban lévő cégekre, bár rengeteg különbség lehet köztük, tekintünk mi klasszikus cégstruktúraként.
Ezzel szemben a modern alatt olyan vállalkozásokat értünk, amelyek kihasználják a fennálló lehetőségeket. Sok esetben a klasszikus üzleti tevékenységek, amelyek önmagában kockázatot hordoznak, külön vállalkozásba kerülnek kiszervezésre, illetve az üzletmenethez szorosan nem kapcsolódó vagyonelemek is külön cégekben vannak.
Egy jól megválasztott vállalati struktúra segít a generációváltásban is, miután sok alapító nem tudja még elengedni, teljes egészében átadni a cégét az utódjának. Volt ilyen ügyfelünk is. A megoldás végül az lett, hogy a kötelezettségekkel teli céget a fiatalabb generáció vette át, míg a holding élén továbbra is az alapító áll. Ezzel még nem távolodott el az alapító a vállalkozásától, de a gyeplőt már részben átadta az alapító.
Rengeteg előnye van annak, ha a cégstruktúra kialakítása tudatos tervezés eredménye.
Több cég esetén a csoportos adózás előnyeit, vagy a társasági adó kedvezményeit lehet kihasználni. Emellett jelentősen növelhető a szervezeti hatékonyság azáltal, ha egy cégbe kerül a háttértevékenység kiszervezésre.
Vannak olyan élethelyzetek, amelyekre nem lehet felkészülni, viszont mindenképpen kell válságterv, a kockázatok csökkentésére, a vállalkozás folyamatos működése érdekében.
Ezekből is látszik, hogy a modern cégstruktúra egy filozófia, olyan átgondolt stratégia, amely nemcsak a napi működésre koncentrál, hanem egyéb, adózási, jövőbeni fejlődési lehetőségekre és irányokra is, emellett rugalmas és képes a megújulásra. Érdemes 3-5 évente átgondolni a szervezet felépítését, ehhez szervezetfejlesztési szakember segítségét igénybe venni.
De hogyan néz ki egy cégstruktúrával kapcsolatos tanácsadás a gyakorlatban?
A legelső lépés az, hogy megismerjük a tulajdonosi érdeket.
A tanácsadás legfontosabb része ez, hiszen meg kell ismernünk a cég működését és a tulajdonos, vagy tulajdonosok motivációit.De éppen emiatt tudja egy külső szakértői team hatékonyan segíteni a céget, hiszen friss szemmel tekint a vállalatra. Amikor tanácsadásra kérnek fel bennünket, mindig elmondjuk, hogy minden cégstruktúra egyedi, nincsenek általános receptek és kőbevésett szabályok sem.
A tanácsadás második lépése a vállalkozás átvilágítása,
amelynek során a szervezetet és annak működését vizsgáljuk, de megnézzük az adózást és jogi folyamatokat is.
Az információk kiértékelését követően több megoldási lehetőséget vázolunk fel az ügyfelünknek.
A kiválasztott stratégia megvalósításáról ütemterv készül, és azt is meghatározzuk, hogyan lehet mindezt a legköltséghatékonyabb módon kivitelezni, elkerülve például a vagyon mozgatásából adódó jelentős költségeket, adóterheket.
Fő szolgáltatásaink
Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Az ICT Európa Finance Zrt. nem csupán egy vállalkozás, cégünk olyan magyar tulajdonban lévő tanácsadó és szolgáltató csoport, ahol egymással összefüggő területeken – adózás, számvitel, informatika, könyvvizsgálat, üzleti döntéstámogatás, jog és HR – alakítottunk ki kiváló minőségű szolgáltatás portfóliót.
Kövessen minket Facebook-on, Twitter-en és LinkedIn-en is!
ICT Európa
1117, Budapest
Budafoki út 91-93
IP West Irodaház
(C. épület 4. emelet)
Telefon: +36-1-33-44-279
E-mail: info@icteuropa.hu
ICT Lions
320 Post Road
Suite 150
Darien, CT 06820
Telefon: +1 (475) 272 0330
E-mail: info@ictlions.com
Website: www.ictlions.com
Szakterületeink
A Russell Bedford International tagja – független, professzionális szolgáltatásokat nyújtó vállalkozások globális hálózata.
©2024 ICT Európa Finance Zrt.